torsdag 11 december 2014

Glutenfritt


Min mormors underbara sikt kakor

250 grader ca 6-8 min

2 pkt jäst
250g smält margarin
1 liter mjölk
3 tsk salt
2 dl sirap
ca 1/2 påse brödkryddor (anis, fänkål)
ca 2kg rågsikt.

låt jäsa en halvtimme + en halvtimme på plåten
inget bakplåtspapper. bakas ut med kruskavel och picka med en gaffel innan jäsning på plåt. Ingen pensling förrens dom kommer ut ur ugnen. ska då penslas med vatten.

Om man som jag vill göra dem glutenfria så använd  Sempers mix (den med vetestärkelse i)  kom ihåg att inte ha i mer mjöl även om den är lite kladdigt låt den bara jäsa efter att du  bearbetat den. När det jäst klart gör den smidig med lite xtra mjöl. Jag tycker att det var lättare att kavla runda kakor med vanlig kavel innan jag kör på lite med  kruskaveln mycket mjöl under så de  inte fastnar...
Mormor bakade alltid dem här försökte mig på dem förra året platt fall men hittade ett nytt mjöl som funkar lika bra som de vanliga så nu kan jag njuta av dem....
Lycka till 😊

Inga kommentarer: